nuff

Followers

Wednesday, January 26, 2011

PARANASAL SINUSES

Susah nk paham ayat saintifik ni..Rupanya sinuses ni mcm resdung jugak..bahaya sangat2..boleh sampi menyebabkan buta.
Malam td xde pilihan lain.Terpaksa bawak adam g hospital jugak..Nasibla his mom keje kt tawakal .kalau dibuat keje kat Specialist Damansara lagi..Mampuih kakak ko ni  nk drive memalam buta dik oiii..

Sangat kesian kalau dia kene..aku kene hantar coz pakcik aku jaga anak dia yg bongsu (haris)kt umah coz dia demam panas.haihh..musim kot.
Sangat kesian keadaan dia.tapi nafsu makan xleh kata tidak..Dimintaknya aku nasik goreng la,milo ais la..Seb bek ko sakit,kalau x memang kakak piat telinga ko..Paham!!..(adam..sila noted)
lepas tu dh pukul 12 lebih nk pizza..Cuba korg bg tahu aku..Celah mana aku nk cr pizza??




Ini surat .ade sekali xray adam.

mcm ni la keadaan dia..mata dia tutup mcm tu..sekali dengan bulu mata..bila jadi mcm ni dia malu!!
tahu pulak ko malu kan????hahahhaa

nasib x admt sebab persnl doc dia xde.doc len yg incharge.so..Doc suh dtg besok.Penyudahnya..Xde maknenye makteh aku nk bawak g keje.dah la pg smlm dia bwk si Haris pergi keje smbil treatmnt anak dia.Nasibla ibu korg keje spital.asl demam atau sakit sket.ke hospital la tmpat korg..kakak pon leyh tumpng tdo katil sbelah sekali.hahaha..nasb private hosp kalau gov.mampuih smpi 4 pg dok tunggu..


AKU GOOGLE:: Sinus merupakan rongga atau ruang udara yang berada di tulang muka. Rongga ini bersambung ke hidung melalui saluran yang sangat kecil.Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga ini setiap masa dan disalirkan kedalam hidung.
KEMUDRATAN RESDUNG(SINUSITIS)• Jangkitan nanah dikawasan sekeliling mata
• Jangkitan otak
• Sakit tekak yang kronik
• Jangkitan tulang muka
• Menerukkan keadaan lelah
• Berdengkur secara kronik
• Menyebabkan jangkitan telinga dan tonsil
• Alahan hidung
• Selsema biasa yang melarat

Kanak-kanakResdung di kalangan kanak-kanak menyebabkan ia merebak ke dalam mata, mengakibatkan jangkitan sellulitis dan nanah (abses) mata. Sekiranya ia dibiarkan, ia boleh menyebabkan mata menjadi buta.

Punca yang menyebabkan kanak-kanak berisiko menjadi buta kerana dinding pemisah ethmoid dengan mata sangat tipis di mana sinus frontal mereka masih belum terbentuk.

Sehubungan itu nanah akan dikeluarkan dari rongga mata.

Pada tahap kritikal doktor akan membuat satu laluan supaya cecair dari sinus ethmoid dapat dikeluarkan dari hidung dan ia tidak bertakung lagi
.

* DewasaBagi orang dewasa, nanah dari sinus frontal tidak dapat keluar dari hidung dan akan masuk memenuhi ruang dalam otak. Dinding pemisah ini menjadi semakin tebal dan sinus frontal telah terbentuk dengan sempurna.

info ; SINI

3 comments:

ardinihumaira said...

semoga dia cepat sembuh, amin.. hu bahaya gak sinus ni ye..

merahitujambu said...

bahaya tu..moga cpt sembuh...

akak nk KFC plak.heee

nadia said...

ksiannyeeeeeeeee....

There was an error in this gadget